Blog Saya sudah berpindah

Anda akan dibawa ke Website baru secara automatik dalam masa 3 saat. Jika tidak, Sila Layari
https://mentauscraft.wordpress.com
dan kemaskini bookmark anda. Terima Kasih

TUKANG BESI DAN SARUNG PARANG: PARANG : Dulu, Kini dan sampai Kiamat

Selasa, 25 Januari 2011

PARANG : Dulu, Kini dan sampai Kiamat

     Lama tak update, gambar produk terbaru. Sajaaa.. nak biarkan anda klick dekat video asah parang, seterusnya mempraktikkannya. Banyak respon yang sudah mencuba, dan berkesan. Ilmu kalau dah diamalkan makin banyak rahsia yang terbongkar. Memang penting tahu dan pandai mengasah parang, sebab satu alat yang masih dalam bentuknya, digunakan dari zaman kuno sampai sekarang ialah jenis keluarga parang. Iaitu sekeping besi yang diasah tajam, mempunyai hulu atau tangkai dari kayu atau sebagainya. Tak kira apa jua nama gelarnya, kegunaanya yang terpenting bagi orang Islam, yang tak boleh ditukar ganti ialah alat untuk sembelihan binatang. Secanggih manapun teknologi, tetapi untuk alat yang dinamakan parang ini, tak ada galang gantinya. Bahkan memang Islam tak mebenarkannya pun untuk ditukar. Wajib dari jenis besi. Hulunya masih tetap wajib dipegang oleh tangan orang yang mengucap dua kalimah syahadah.
    Keluarga parang terdiri dari ayahnya lembing, anak yang sulong namanya pedang, adiknya pula lading, parang, kelewang, badik, belati, pisau, kerambit, lawi ayam, tumbuk lada, (ini pendapat saya saja) dan berbagai lagi jenis, yang matanya di asah tajam.
   Tak kenal maka tak cinta, itulah ungkapan sesuai untuk parang.
 

1 Ulasan:

Di 14 Mac 2011 11:16 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Syabas...
Inilah satu2 nya blog berkaitan parang yang saya terjumpa dalam internet.
Saya amat tertarik dengan dengan barang-barang (parang) yang dipamerkan dan diiklankan dalam blog tuan, tetapi memandangkan harganya, saya hanya mampu memandangnya saja....

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

Pautan pada catatan ini:

Buat Pautan

<< Laman utama